План заходів
щодо створення безпечного освітнього середовища, запобігання та протидію проявам булінгу (цькування)
в Нікопольському ліцеї № 9 Нікопольської міської ради
№ |
Заходи |
Цільова аудиторія |
Терміни виконання |
Відповідальний |
||
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення |
||||||
1. |
Підготовка наказу «Про створення безпечного освітнього середовища, запобігання та протидію проявам булінгу (цькуванню)» |
Адміністрація закладу |
До 31.08 |
Директор закладу Записочна П.А. |
||
2. |
Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню |
Учасники освітнього процесу |
Вересень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
3. |
Створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти |
Здобувачі освіти |
Постійно |
Директор школи Записочна П.А. |
||
4. |
Наради з питань профілактики булінгу (цькування): з педагогічними працівниками; з молодшим обслуговуючим персоналом |
Педагогічні працівники, молодший обслуговуючий персонал |
Вересень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
5. |
Створення інформаційного стенду «Cтоп!Булінг!» з метою широкої інформаційно-роз’яснювальної роботи серед усіх учасників освітнього процесу стосовно виконання вимог Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» |
|
Вересень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
6. |
Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду |
Здобувачі освіти |
Вересень |
Класні керівники |
||
7. |
Обговорення питання протидії булінгу на загальній батьківській конференції та класних батьківських зборах |
Батьки здобувачів освіти |
Вересень |
Адміністрація закладу, класні керівники |
||
8. |
Оновлення нормативних документів та інформаційних матеріалів на сайті закладу |
|
Вересень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
9. |
Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі » |
Класні керівники |
Жовтень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
10. |
Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування) |
|
Листопад |
Директор закладу Записочна П.А. |
||
11. |
Профілактичні бесіди працівників ювенальної превенції з учнями закладу |
Здобувачі освіти |
Упродовж року |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
Робота з працівниками закладу |
||||||
1. |
Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з педагогічними працівниками та з молодшим обслуговуючим персоналом |
Педагогічні працівники, молодший обслуговуючий персонал |
Упродовж року |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
2. |
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) в закладі освіти |
Педагогічні працівники
|
Зимові канікули |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
3. |
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу |
Педагогічні працівники |
За результатами кожної чверті |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю., практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
4. |
Консультування класних керівників адміністрацією закладу з проблемних ситуацій |
Педагогічні працівники |
Упродовж року |
Адміністрація закладу |
||
Робота зі здобувачами освіти |
||||||
1. |
Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять |
Учасники освітнього процесу |
Упродовж року |
Класні керівники 1 – 11 кл |
||
2. |
Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків |
Учасники освітнього процесу |
Упродовж року |
Класні керівники 1 – 4 кл |
||
3. |
Бесіди учнів щодо протидії булінгу з представниками поліції, соціальної служби тощо |
Учасники освітнього процесу |
Упродовж року |
Адміністрація закладу |
||
4. |
Перегляд мультфільму «Деякі діти бувають незручними, але всі заслуговують на любов» 1 кл |
Здобувачі освіти |
Вересень |
Класні керівники 1 кл |
||
5. |
Перегляд мультфільму «Що робити, якщо тебе ображають» 2 кл |
Здобувачі освіти |
Жовтень |
Класні керівники 2 кл |
||
6. |
Тренінг «Стоп булінг» 8 кл |
Здобувачі освіти |
Жовтень |
Класні керівники 8 кл |
||
7. |
Міні-тренінг "Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті". 4 кл |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Класні керівники 4 кл |
||
8. |
Година спілкування «Допоможи другу» 5кл |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Класні керівники 5 кл |
||
9. |
Заняття з елементами тренінгу «Як протистояти тиску однолітків» 7 кл |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Практичний психолог Власенкова Є.В., класні керівники 7 кл |
||
10. |
Перегляд відеоролику «Безпечна школа – як навчити підлітків дружити. Поради Ніка Вуйчича» |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Керівник ШМО класних керівників |
||
11. |
Інформаційна акція «16 днів проти насильства» |
Учасники освітнього процесу |
Листопад - грудень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю., педагог – організатор, практичний психолог Власенкова Є.В., класні керівники |
||
12. |
Анкетування щодо виявлення насильства в сім’ї та навчальному закладі |
Учасники освітнього процесу |
Листопад |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
13. |
Виставка малюнків «Світ без насильства очима дітей» |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Учитель образотворчого мистецтва Деревянко А.Ю. |
||
14. |
Заняття з елементами тренінгу «Як не стати жертвою насильства» 6 кл |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Практичний психолог Власенкова Є.В., класні керівники 6 кл |
||
15. |
Перегляд навчального відеоуроку «Секстинг» 8кл |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Класні керівники 8 кл |
||
16. |
Віртуальна гра «Міф чи правда» (як не потрапити до ситуації торгівлі людьми) 11кл |
Здобувачі освіти |
Листопад |
Вчителі історії |
||
17. |
Ознайомлення з рекомендаціями Ради Європи «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» (буклет) 9кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Вчителі інформатики |
||
18. |
Заняття з елементами тренінгу «Небайдуже ставлення» 5 кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Практичний психолог Власенкова Є.В., класні керівники 5 кл |
||
19. |
Година спілкування «Не допускай насилля над ближнім» 3 кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Класні керівники 3 кл |
||
20. |
Година спілкування «Я вмію любити і поважати себе та інших» 4кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Класні керівники 4 кл |
||
21. |
Година спілкування «Шляхи протидії торгівлі людьми » 7кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Класні керівники 7 кл |
||
22. |
Дискусія «Принципи і цінності сучасної молоді» 10кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Класні керівники 10 кл |
||
23. |
Бесіда –тренінг «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» 9 кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Вчителі інформатики |
||
24. |
Перегляд відеоролику «Як Нік Вуйчич боровся з булінгом у своєму житті» 7 кл |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Класні керівники 7 кл |
||
25. |
Година спілкування «Булінг: міфи та реальність» 7 кл |
Здобувачі освіти |
Січень |
Класні керівники 7 кл |
||
26. |
Година спілкування «Як подолати булінг» 9 кл |
Здобувачі освіти |
Січень |
Класні керівники 9 кл |
||
27. |
Виготовлення постерів «StopBulling».10кл |
Здобувачі освіти |
Лютий |
Педагог – організатор, класні керівники 10 кл |
||
28. |
Перегляд відеоролику «З яких слів потрібно почати діалог під час булінгу в школі (Нік Вуйчич)» 11 кл |
Здобувачі освіти |
Лютий |
Класні керівники 11 кл |
||
29. |
Година спілкування «Змінюй в собі негативне ставлення до інших» 10 кл |
Здобувачі освіти |
Березень |
Класні керівники 10 кл |
||
30. |
Заняття з елементами тренінгу «Спілкування з однолітками» 6 кл |
Здобувачі освіти |
Березень |
Практичний психолог Власенкова Є.В., класні керівники 6 кл |
||
31. |
Виставка малюнків «Ми різні, але рівні» |
Здобувачі освіти |
Квітень |
Учитель образотворчого мистецтва Деревянко А.Ю. |
||
Психологічний супровід. Діагностичний етап. |
||||||
1. |
– Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; – дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; |
Усі категорії учасників освітнього процесу |
Упродовж року
(За потребою)
|
Класні керівники, практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
2. |
Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах |
|
Вересень |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
3. |
Діагностика стану психологічного клімату класу |
Здобувачі освіти |
Упродовж року |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
4. |
Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час |
Здобувачі освіти |
Упродовж року |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
5. |
Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу |
Здобувачі освіти |
Упродовж року |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
6. |
Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу |
Здобувачі освіти |
Упродовж року |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
Робота з батьками |
||||||
1. |
Тематичні батьківські збори «Протидія булінгу в учнівському середовищі» |
Батьки здобувачів освіти |
Жовтень |
Адміністрація закладу, класні керівники |
||
2. |
Підготовка пам'ятки для батьків про порядок реагування та способи повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям |
|
Жовтень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
3. |
Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини |
Батьки здобувачів освіти |
Упродовж року |
Практичний психолог Власенкова Є.В. |
||
4. |
Тематичні батьківські збори в класах «Безпечна поведінка дітей в мережі Інтернет», «Булінг та кібербулінг» |
Батьки здобувачів освіти |
Упродовж року |
Класні керівники |
||
5. |
Проведення консультацій з питань взаємин батьків з дітьми |
Батьки здобувачів освіти |
Упродовж року |
Практичний психолог Власенкова Є.В., класні керівники |
||
6. |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
Батьки здобувачів освіти |
Упродовж року |
Класні керівники |
||
Моніторинг освітнього середовища закладу освіти |
||||||
1. |
Самооцінка закладу освіти за показниками безпеки, комфортності, інклюзивності |
|
2 рази на рік |
Адміністрація закладу, колектив закладу |
||
2. |
Анонімне анкетування учнів 4-х класів про випадки булінгу (цькування) в закладі |
Здобувачі освіти |
Грудень |
Адміністрація закладу |
||
3. |
Анкетування батьків про безпеку в закладі освіти |
Батьки здобувачів освіти |
Грудень |
Адміністрація закладу, класні керівники |
||
4. |
Діагностика стосунків у закладі освіти. Анкетування учнів та вчителів. |
Учасники освітнього процесу |
Лютий |
Адміністрація закладу, залучені спеціалісти |
||
5. |
Аналіз інформації за протоколами комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти |
|
Щомісяця |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
||
6. |
Підготовка звіту про виконання плану заходів із запобігання та протидії булінгу (цькуванню) в закладі освіти |
|
Травень- червень |
Заступник директора з ВР Деревянко А.Ю. |
Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти
Відповідно до Закону України від 18 грудня 2018 року № 2657-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», який набрав чинності 19.01.2019 року Верховна Рада України постановила:
Внести зміни до таких законодавчих актів України:
1. У Кодексі України про адміністративні правопорушення (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., № 51, ст. 1122):
1) частину другу статті 13 після цифр "173" доповнити цифрами "173-4";
2) доповнити статтею 173-4 такого змісту:
"Стаття 173-4. Булінг (цькування) учасника освітнього процесу
Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого, - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
2. У Законі України "Про освіту" (Відомості Верховної Ради України, 2017 р., № 38-39, ст. 380):
2) частину другу статті 25 «Права та обов'язки засновника закладу освіти» доповнити:
- «здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
- розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
- сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу».
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
• систематичність (повторюваність) діяння;
• наявність сторін - кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
• дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого";
2) частину другу статті 25 «Права та обов'язки засновника закладу освіти» доповнити:
- "здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
- розглядає скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу (цькування) за заявами здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг;
- сприяє створенню безпечного освітнього середовища в закладі освіти та вживає заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг (цькування), стали його свідками або постраждали від булінгу".
3) частину третю статті 26 «Керівник закладу освіти» доповнити :
• "забезпечує створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі:
• з урахуванням пропозицій територіальних органів (підрозділів) Національної поліції України, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, служб у справах дітей та центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;
• розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) здобувачів освіти, їхніх батьків, законних представників, інших осіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідних заходів реагування;
• забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);
• повідомляє уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти".
5) у статті 53 «Права та обов'язки здобувачів освіти»:
У частині першій Здобувачі освіти мають право:
• Захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою.
• На отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від булінгу (цькування), стала його свідком або вчинила булінг (цькування)".
Частину третю доповнити:
Здобувачі освіти зобов'язані: "повідомляти керівництво закладу освіти про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб"
* Заява складається заявником власноруч.
* Заяву можуть подавати особи, яким виповнилося 14 років. Якщо свідком випадку булінгу стала особа, яка не досягла 14 років, то заяву подають батьки або особи, що їх замінюють.
* Заяви щодо випадків булінгу можна подавати до кабінету заступника директора з виховної роботи.
ЗРАЗОК
|
Директору Нікопольського ліцею № 9 Нікопольської міської ради Записочній Поліні Адольфівні ___________________________________ ПІБ заявника (повністю) ___________________________________ Домашня адреса ___________________________________ Контактний телефон |
ЗАЯВА
Я, _______________________________ , інформую про випадок булінгу над учнем __________________________________________ з боку _______________________ або групи учнів:______________________________________________________.
(Далі в довільній формі викладаються докладно всі обставини)
До заяви додаю фото- та відеоматеріали (за наявності).
Дата Підпис
Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)
Відповідно до листа МОНУ від 29.01.2019 №1/11-881 "Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчіх актів України щодо протидії булінгу (цькування) від 18.12.2018 №2657-VIII"
В разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії, створеної у закладі освіти з розгляду випадків булінгу, повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та служби у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.
Виконується рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.
Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування ) та накладаються адміністративні стягнення:
- Цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян(850 та 1700 гривень відповідно)або громадськими роботами від 20 до 40 годин.
- Така ж поведінка,вчинена групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення,передбачає штраф від 1700 гривень до 3400 гривень або громадськими роботами від 40 до 60 годин.
- За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років,тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.
Заяви щодо випадків булінгу можна подавати до кабінету заступника директора з виховної роботи.
Телефони "гарячих ліній"
Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00)
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000
Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335
Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20
Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75
Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103
Національна поліція України 102.